Pinocció azaz a hazugság története vagy lényünk jobbik részéé?


Az eredeti művet egy olasz szerző Carlo Collodi írta, aki a fabábu élő példáján keresztül szólította meg azokat, akik a mesével találkoztak. A mesében Pinocció orra valótlanság (vagy mondjam így a szájával kimondott hazugság esetén megnőtt). S ez ékes tanúbizonysága volt annak, hogy a kedves fabábu akit Dzsepetto alkotott, még nem ért el a erkölcsi belátás bizonyos fokára. Hogy a mese és az ebből készített filmek, alkotások ma is olyan nagy népszerűségnek örvendenek az talán annak is betudható, hogy nem csak az 1830-s évek elején volt találó az üzenete a műnek, ma is éppen úgy időszerű ez a kérdés, vagyis a hazugságok és hasonlók társadalomban történő előfordulása nem múlt el a korral, hanem ma is kérdés, hogy mit kezdjünk velük, kell ezekkel bármit is kezdeni.

Ha valójában lenne egy ilyen mérő műszerünk, mely az orrunk hirtelen megnövekedésével mutatná be, hogy éppen mennyire mondunk igazat, talán az amúgy szépen előadható és szépnek tűnő történetek igazságként történő előadásával is felhagynának sokan. Hiszen attól, hogy valami szépnek és dicsőségesnek látszik, még nem biztos, hogy bármilyen köze is van bármilyen jó cselekedethez. Persze hajlamosak vagyunk abban tetszelegni, hogy jók vagyunk. Ez valamilyen pszichológiai szükséglet, hogy magunkat ilyenek akarjuk látni, és ezzel együtt a lélektan szerint az a törekvés is megérkezik , hogy úgy "ferdítsük" el a történeteket, hogy némi köze legyen a megtörtént dolgokhoz, ugyanakkor valójában azok átértelmezésre kerülnek.

Jó cselekedetek esetében is megjelenik egy azokat csúsztató , kisebb nüanszokkal lódító törekvés, ami azt jelenti, hogy nem nagyon, csak egy kicsit vagyunk átdobva a palánkon. Van benne jó cselekedet is, meg olyasmi is ami valójában egészen más, de jól néz ki. Ha ilyenkor lenne kinek, kinek pinocchió orra, akkor egyszerűbb lenne az élet, mert akkor valahogy rá lenne szorítva a legtöbb ember, hogy a valóságról beszéljen.

Az eredeti történetben Pinocció erkölcsi érzékében hiányokkal rendelkezik, és ezért áll kötélnek mindenki csábító szavára. Nem sokat gondolkodik, csak azt teszi amiből úgy tűnik rövid távon haszna van, mert hogy a hazugság kifizetődőnek tűnik. Hazugsággal el lehet fedni, ha valamit nem tettünk meg, vagy megtettünk és e miatt valami elromlik. Már gyermekkorban megjelenik ez az ösztönös elkerülő magatartás, a valamit meg tudok ez által úszni gondolata, s ennek haszna, hogy nem kapok szidást ezekért a dolgokért. Viszont a hazugság eltávolít engem a másiktól és végső soron önmagamtól is.Ezért a kapcsolatokat és közösségeket romboló legnagyobb és legbomlasztóbb dolgok egyike.

Aztán az elkerülő attitűd mellett ott van az is, hogy még meg is dicsérnek érte, hiszen amikor jóval cserélem fel a rosszat, akkor a másik bízva bennem el is hiszi, hogy úgy van, és kaphatok egy jó kis vállon veregetést. Tovább elemezve, mivel az ha valaki inkongruens belső feszültséggel jár, ezért meg is kell magyaráznia önmagának és másoknak is, hogy az úgy is van valóban, ahogyan ő mondja,ezért tovább fog gyűrűzni ez a furdalás .

De a lélek fura valami, belül ez a feszültség továbbra is megmarad, és arra törekszik hogy az egyént önmagával, lelki magjával egyensúlyba hozza.

Nem biztos, hogy hosszú orrban, de más jelekben pl. folytonos torok köszörülésben, vagy egyéb testi tünetekben jelentkezik, ha notórius hazudozóként lényünk valós magját elnyomjuk.

Azért fura ez, mert sokan nem hisznek abban, hogy van alapvető erkölcsi érzékünk. Azt mondják ezek tanult dolgok,s ha ez így lenne, akkor tanultan biztos a hazugság kerekedne felül. De hogy még sincsen így, mert a belső rossz érzés állandóan felszínre akar törni, az azt jelezi, hogy bár senki sem mondja már el, hogy hazudni rossz dolog, mégis valami örök érték és bölcsesség az embert hosszú távon a saját hazugságai felszámolására viszi. Ha ezt nem teszi, és hazugságok tengerét hozza létre, akkor idővel azok lerontására törekszik, akár az élete elrontásával is.

Meséken kívül, filmekben is azt keressük, kutatjuk, hogy valójában van-e az örök törvények szerint mondanivalója, ezért szurkolunk a hősöknek, hiszünk és keressük az igazságot, és ezért háborodunk fel, ha valójában hazugságokkal találkozunk. És ezt szoktuk úgy mondani, hogy nem veszi be a gyomrunk, mert nehezen emészthetőek a valótlanságok.

Mi ez az emberben, ami keresi és kutatja az igazságot, igazságosságot akar? Miért lesz végül ennek a mélyen rejlő "érzékünknek" tere? Hát ez a nagy rejtély, amire ki-ki saját válaszait adja meg.

Vidéki élet stílus újra töltve

Nos ma egy olyan érdekes filmajánlóval leplek meg benneteket, mely méltán fogja bennetek azt az illúziót kelteni, hogy talán már túl sok a romantikából. Mégsem állok el ettől az ötlettől, és okom van rá, mégpedig az hogy igen is úgy gondolom váltanunk kellene, méghozzá nem kicsit, hanem gyökeresen. 

Mégpedig a mindennapok során fontosnak tartott értékeinkben kell hangsúlyt kapnia a maitól egészen eltérő szemléletnek, mert ellenkező esetben önmagunknak ártunk.

Ezekben a filmecskékben az étkezésről lesz szó. Kezdetnek annyi, hogy az étel is, mint oly sok minden más fontos az életben maradáshoz. De éppen az nem mindegy, hogy ki mit is eszik valójában.

Ezzel a kérdéssel és szemléletmóddal a River Cottage című angol aztán ausztrál dokumentum film sorozat - ami egyébként receptajánló egyben - alkotói is  hasonlóan vannak, hiszen a jól megválogatott egészséges táplálék bevitelnél kevés fontosabb dolog van az életben.

Miért is?

Talán elcsépelt dolog, ha erről írok, de a földön megtermelt ételeknek nagy százaléka hagy maga után kívánni valót. Először is az alkalmazott technológiák tekintetében rémisztő az, hogy a termelékenység, és a nagy terméshozamok miatt a hagyományos földműveléssel és magával az élő talajjal kapcsolatban tűnik úgy - mintha az már felesleges lenne - hogy az élő talaj egy mellékes, elhagyható körülmény. A múlkoriban épp a Mátrix című filmet ajánlottam, (1999- ből), ahol az alkotók mintha már látták volna ezt a folyamatot (mű ételnek látszó ételek, melyek valójában illúziók). Ez részen azért is van így, mert az élő és éltető talajok jó részét sikerül a műtrágyázással megsemmisíteni. Vagyis a ma termelt zöldségek nem mindegyike származik a földből. Azért érdemes végig gondolni ennek mi is a következménye.

Ehhez képest kell akkor szemlélnünk ezt az irányzatot (River Cottage) mely a még élő, és hagyományosabb technológiával megtermelt ételek mellett teszi le a voksot, és természetesen nem elhanyagolható ez sem, hogy az ételt közösségben fogyasztja el az ember. Ami  újabban szintén elmarad az étkezések során.

Hogy ehhez képest, milyen hiányok mutatkoznak mai világunkban az ebben az esetben már számot tevő. Mert az utolsó órákban élve a mi választásaink függvénye is, hogy földünk ökoszisztémája megmarad-e.

Ha jó szórakozásra vágysz, vagy egyszerűen a vidéki életből szeretnél látni ízelítőt szeretettel ajánljuk a River Cottage sorozat darabjait. Ha egy picit utána is gondolnál és tennél is e föld jobb hellyé tételéhez, akkor örömmel veszünk egy megosztást , vagy likot, vagy szimplán tetteket, melyek következményei, hogy a kicsiben elkezdett változás ereje össze tud adódni.

Ha pedig magad is szeretsz főzni, és szívesen kipróbálnád, akkor várunk foglalkozásainkon a Szabadművészetiben - hamarosan meghirdetjük .

https://indavideo.hu/video/River_Cottage_Ausztralia_S01E01

HÍREK ÉS ÍRÁSOK

A Vadon kertje, azoknak akik inspiráló filmre vágynak.

Hogy miért érdemes megnézni "A Vadon Kertje" (Dare to Be Wild) című filmet? Először is azért,mert jó, és mert igaz történetet mond el.

Az a fura eset is megtörténhet az életünkben, hogy a személy, akinek élettörténetét elmondja még kortársunk, és nem is veszik a múlt ködébe az az esemény, mely a film fókuszában áll, hiszen 2002. még a mi emlékezetünkben is él. A filmek, a könyvek, és a valamire történő emlékezés kiemelt figyelmet fordít a régmúlt időben játszódó eseményekre. Van egy sejtésünk arról, hogy az idővel minden emlék értékesebbé válik. Ezért a jelenkor szép emlékeit hajlamosak vagyunk kevéssé értékelni. Ez a film rácáfol erre a titkos értékítéletre, hiszen benne egy kortársunk, ma is élő személy Mary Reynolds élettörténetének meghatározó eseményét mutatja be. 

Mary a Chelsea Virág Show -on 2002.-ben szinte ismeretlen fiatal nőként (27 éves) az első díjat hozta el kertjével. Ezt követő munkássága barátjával Christy Collarddal a világ termő területeinek növeléséért és a természetes élőhelyek védelméért méltán teszi őket a Natur Activist -é (természeti aktivistává). Mary számára a kert funkciója megváltozik. Szeretné, ha visszatalálnánk a természethez, mely ha adnak neki lehetőséget képes regenerálni önmagát. A természet spirituális ereje, gyógyító képessége annak természetes szépségéből fakad. Ehhez a természeteshez vissza találni a ma embere számára kihívás is, és lehetőség is. Az elterjedtebb kertépítészeti felfogás a hibrid magokról szaporított üvegházi virágokkal egy másik irány, mely alapjaiban abból a felfogásból táplálkozik, hogy az ember képes uralni a természetet. Azt átalakítva munkába fogva leigázza azt. Ennek szélsőséges hatása például, hogy a világon lévő termőtalaj mennyisége drasztikusan csökken az alkalmazott műtrágyázás miatt. Az alkalmazott növényszerezés miatt a fajok természetes védekezőképessége csökken és ez hosszú távon az élhető világ beszűküléséhez vezet.

A szemléletmód alapja egy olyan élet ellenes emberi törekvés, mely abból származik, hogy az ember számára semmi nem elég, mindig többet és többet akar. Ez a belső éhség, és kielégítetlenség viszont nem csökkenthető csupán táplálkozással, annak oka ugyanis a misztikus, mágikus, szakrális tér beszűkülése is, mely kiegyensúlyozná a törekvéseket. Mary Reinolds mégis valamiért cselekszik, számára minden egyes lépés fontos. A kis lépésekből következik, hogy a változáshoz szükséges magok már el lettek vetve, melyek mindenképpen meghozzák gyümölcseiket.

A film rendezője is ír, aki így vall arról kiknek készült filmje: Azok számára, akik szeretik a szép és inspiráló filmeket. Amikor ma társadalmi és világproblémákat felvető filmekről beszélünk többnyire valami sötét és nehéz filmet lehetne elképzelni. Ez a film azonban tele van virággal, nevetéssel és tettekkel valamint döntésekkel is.

Ha a történetvezetés szerint haladunk, Marynak van egy nagyszerű álma, és hinnie kell ebben az álomban, hogy merjen érte cselekedni. Utakat keres, és persze az úton vannak akadályok, de ő ezeknél a nehézségeknél is visszatér az eredeti "hitéhez". Persze ott vannak vele emberek, egy közösség, akik segítik őt.

Ha megnézed a filmet a szíved egy igazi melegség tölti el, és ez azt mondja érdemes élni, cselekedni, remélni. Ennél jobb üzenettel egy valóságos történet mellől nem is állhatunk fel, hiszen arról beszél, hogy az ember, még mindig képes élhetőbb utakat választani és azon sikereket elérni.

Pár szóban a rendezőről Vivienna De Courcy , aki a filmmel debütál, már egyáltalán nem fiatal ekkor. Az ügyvédnő azt a hírt kapta orvosától, hogy rákos. Ezt követően kezdte el munkáját a film forgatókönyv megírásával, s elmondja saját kapcsolatát a természettel. Ösztönösen beszélgetett a természettel, és számára is visszatalálás volt a film lényének magjához. Mert nincs a világban nagyobb gyógyító erő, mint ahhoz a tápláló forráshoz vissza találni, melyből a hitünk, reményünk, és az élet éléséhez szükséges energiáink is táplálkoznak. Jó film nézést kívánunk!

A Vadon kertje: https://www.youtube.com/watch?v=dgHCkYZ9ZMc

Ahogyan haladunk az év során előre és közeledünk újra a télhez már feltűnő, hogy az árnyékok is meghosszabbodnak, és a fény mellett e társsal is számolnunk kell ebben az időszakban. Nem arról beszélek, hogy most sötétebb lenne odakinn, hiszen a sötétben nem beszélhetünk árnyékról. Szükségünk van ahhoz világosságra is, hogy árnyék legyen. Mégis...

Az emberben mindig is élt a vágy, hogy az életének idejét meghosszabbítsa és ezzel együtt arra is törekedett, hogy ezt a meghosszabbított életet megfelelő "életminőségben" élje le, vagyis egészen korán elkezdte a körülötte lévő világot figyelni és annak törvényszerűségeit kikutatni. Azt a gondolatot gyakran a már írásba foglalt vallások...

Ha képes vagy nyitott maradni és kérdezni, nem tudva még a válaszokat, akkor idővel a válaszok is megtalálnak.

A kezdeményezés tulajdonképpen 2016. telén kezdett kialakulni, amikor sokan, akik fontosnak tartották, hogy leírják gondolataikat ebben a témában vették a fáradságot és valóban begépelték, papírra vetették mindazt, ami az addig bennük alakuló folyamatok eredménye volt. Ennek az induló folyamatnak az eredménye volt az, hogy azok, akik a témában...

III.

Ego sum via, veritas et vita.

Sacralis Medicina Society- Kaposvár- Budapest, +36-20- 496-3576 - adományokat elfogadunk,
Minden jog fenntartva 2017
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el