Élénk hangú zenei eszköz Egyiptomból
Ez a kedves zeneszerszám volt a szisztrum. Összegyüjtöttem jó néhány képet, melyek változatos formáit mutatják. Eredetileg Egyiptomban használták a templomokban hangszerként, de később a görög és római világ is kedvelte. Az Egyiptomban talált formái olyan faragott kézben tartható nyélben végződtek melyet legtöbbször Hathor díszíti.

Ki is volt hát Hathor?
Ő az öröm, a nőiesség, anyaság, szeretet istennője, címeinek és attribútumainak a száma nagy. Ebből következtethetünk arra, hogy az ókori egyiptomiak életével és halálával kapcsolatos valamennyi területen fontos szerepet töltött be. A "Csillagok Asszonyaként" és a "Csillagok Uralkodójaként" ismerték, Hathor kapcsolódik: Szíriusz - csillaghoz( Szopdettel és Ízisz - női attributomik). A születésnapját akkor ünnepelték, amikor a Szíriusz először kelt fel az égbolton.
A szisztrum alkalmas volt arra, hogy ritmikus kíséretet adjon a szabadtéri felvonulásokhoz. Apuleius, római filozófus, leírt egy Ízisz tiszteletére rendezett körmenetet az Aranyszamár című művében, ahol a ritmikus minta három ütésből állt, amit egy szünet követett. Úgy tűnik, hogy a hangszer hangjára az isteni áldás védelmeként, ugyanakkor szimbolikus formájaként, továbbá az újjászületés kifejezőeszközeként is tekintettek. Hangjának szimbolikus jelentőségén túlmenően, a szisztrum formája és díszítése a jövendöléshez kapcsolódott.Neve görög eredetű (seiein), és "rázni" jelentéssel bír.
Rázogatták a szisztrumot, ha el akarták hárítani a bajt és el akarták ijeszteni Széth istent. Ízisz anyai és teremtői szerepében egy olyan vederrel került ábrázolásra, amely a Nílus áradását jelképezte: egyik kezében a vedret, másikban a szisztrumot tartva.
Basztet istennőt is ábrázolták szisztrumot tartva, ami a tánc, az öröm és a vidámság istennőjeként
betöltött szerepét szimbolizálta. Ugyanakkor a mezopotámiai leletek között is találtak szisztrumot, melyet egy ék alakú fára feszített húrra fűztek (hasonló, mint a csúzli).
A lemezkék nemcsak vasból, hanem rézből készültek, vagy ha nád állt rendelkezésre, ott az egyenes nádszálra hajlított vékonyabb huzal használt tengelyül a fémlemezkék számára.
A pandzsábi chimta (ejtsd: csimta) alakja megegyezik a szisztrum formájával. A vékony bambuszlemezre erősített fémszegeken függnek a hangkeltő lemezkék. A mahárástrai lezim láncszemeire kötött lemezek egész fémcsörgőzenekart foglalkoztatnak, s ritmikus mozdulataikkal vélhetőleg maguk a zenészek is részt vettek a szertartásban.
A fémcsörgők a táncosok
bokáira és csuklóira kötözött gömbcsengők füzérével, valamint énekes előadással
együtt dramatikus hatást váltanak ki a nézőben, zengőképességüket a lépésekkel,
ugrással összekötött végtagmozgás sűríti vagy ritkítja. Az indiai
előadóművészetek is alkalmaztak hasonló zenei eszközt. Mindenütt szertartások, rituálék kísérője, mely segíti a résztvevőket.